Direktlänk till inlägg 14 januari 2010

Mitt argumenterande tal

Av Christina - 14 januari 2010 15:26

"Jag vill berätta för er om en dag då jag skulle träffa min syster för att gå på bio. Jag stod vid tunnelbanan och väntade på henne då jag fick se henne vid övergångsstället på andra sidan gatan väntandes på grön gubbe. Det vart grönt för henne och hon började gå.

Det var då jag fick syn på den. Bilen. Den körde väldigt fort säkert 20km/tim fortare än vad hastighetsbegränsningen var.

Jag misstänkte vad som skulle ske och jag ropade till henne att hon skulle skynda sig. Men det var försent. Det gick så snabbt. Ena sekunden stod hon där livfull och glad, andra sekunden låg hon flera 100 meter bort helt livlös på den hårda asfalten.

Min syster hade tur för hon överlevde den smällen. Men alla har inte den turen. Tusentals människor blir skadade och omkring 200 blir dödade i trafiken p.g.a fortkörning varje år.

Allt detta enbart för att vi inte kan planera vår tid och våra resor och vi tror att vi kan komma snabbare fram genom att köra fortare.

 

Därför tycker jag att vi alla ska ska hålla hastighetsbegränsningarna som finns på våra vägar.

 

Enligt NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) så tjänar vi ingenting på att köra fortare. Om vi höjer vår medelhastighet med 10km/tim så tjänar du 4sek/km. Med dessa sifror i åtanke så tjänar du ca 6min på att höja medelhastigheten med 10km/tim mellan Stockholm och Norrtälje. Dessutom höjs risken för trafikolyckor med 25% och risken att dödas med 50%.

 

Vi vet alla att stoppsträckan förändras beroende på hur snabbt du kör. T.ex om du kör i 90km/tim på en torr asfaltsväg är sträckan 65meter och om du kör i 100km/tim 78meter. Det är alltså 13meters skillnad. Saken är den att när du har förbrukat sträckan för 90km/tim så kör du fortfarande 50km/tim om du börjar bromsa när du kör i 100km/tim.

 

Tycker du verkligen att det är värt att riskera ditt och andras liv bara för att kunna komma fram några mintuer tidigare?

 

Alltså att höja hastigheten tjänar ingenting till. Men om vi däremot håller oss till begränsningarna eller sänker hastigheten med 10km/tim på våra vägar så skulle antalet skadade och döda i trafiken minska drastiskt varje år. Vi skulle förlora max 10min på vår resväg varje dag och vi skulle tjäna runt 600kr/år genom minskad bensinförbrukning och däckslitage.

 

Så tänk efter en extra gång när du sätter sig i bilen nästa gång.

Du kan göra skillnad.

Kör smart, sakta och säkert.

Håll hastigheten!"

 

Vi hade redovisning i retoriken idag och vårt uppdrag var att skapa ett argumenterande tal och det som du nyss har läst är mitt tal som jag framförde.


Det vart jätte lyckat! Jag är så nöjd och jag fick jätte mycket beröm för hur jag framförde det och att det var väldigt berörande.


Nu ska jag snart börja röra på mig hem. Ska bara lyssna klart på debatten vi kör nu "Inför csn rabatt på systembolaget". Haha


Tjingeling




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 1 juli 2011 01:40

Det är ingen idé att försöka planera någonting!  Varför ska man ens försöka göra det när det Aldrig någonsin blir ens i närheten i alla fall! Jag brukar tycka om att planera, det är liksom min grej... Trodde jag i alla fall. Men nu börjar jag i...

Av Christina - 3 januari 2011 23:28

Ja, jag vill och jag vill och jag vill! Det känns som att det är väldigt mycket som jag vill just nu, samtidigt som det är mycket jag absolut inte har lust och ork till:   Jag vill flytta Jag vill hitta en praktikplats Jag vill komma på vad...

Av Christina - 23 december 2010 13:37

Jag fick verkligen världen bästa tidiga julklapp idag och den var väl behövlig! Som jag har gått och väntat och väntat på svar och idag kom beskedet...jag ska få flytta!!! Det ska bli så fruktansvärt skönt att få någonting eget. Slippa bry sig ...

Av Christina - 1 december 2010 01:01

Ibland så vill jag följa med Ibland så står jag helst brevid Ibland så vill jag slå mig ned Ibland så vill jag mycket mer Iblans så vet jag inte vad jag vill Eller vad jag vill se...   Men jag ska ta tag i saker och ting! Och jag vet ...

Av Christina - 23 november 2010 02:21

Jag behöver verkligen hjälp att förstå mig själv ibland. Just nu är jag så less på mig själv så att det inte är klokt åt det! Kan man byta ut sig själv?   Det jag är mest less på är mina tankar... Jag grubblar och funderar hela tiden på allting...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards